پژوهش‌های احمد صدری در موسیقی ایرانی

تحلیل ساختار موسیقایی کلام های تنبور نوازی کرمانشاه

تحلیل ساختار موسیقایی کلام های تنبور نوازی کرمانشاه 

بر اساس مطالعات و تحقیقات میدانی انجام شده بر روی موسیقی تنبور نوازی حوزه گوران به طور خاص روستای "گهواره" تاکنون چنین به نظر می رسد؛

      در بررسی ساختار لحنی کلام های پردیوری و غیر پردیور ی در یک نگاه اجمالی به نظر می رسد؛ این نحوه طبقه بندی علی رغم شفاهی بودن دقیق و درست است. چراکه در بررسی ساختاری الحان به روش استقرایی و جمعیت آماری نشان می دهد که کلام های پردیوری عموما ًبه لحاظ ساختاری، هسته لحنی (ملودیک)، از یک فیگور کوچک لحنی یک جمله ای در وسعتی کمتر از یک دانگ "دو ویا سه تنی " شکل می گیرد. طرح قطعه موسیقایی تابع متن اشعار هجایی است.   

کلام های غیر پردیوری با کلام های پردیوری به لحاظ دستور زبان موسیقایی (حرکت کروماتیک تن ها - مانند هوره خوانی  )که نقش تعیین کننده ای در لهجه ملودیک دارد تفاوت  ماهیتی ندارند.بلکه به نظر می رسدکلام های غیر پردیوری  حاصل بسط و گسترش ملودیک کلام های پردیوری باشد .

در اینجا چند کلام متفاوت که با یکدیگر خویشاوندند  و در یک بستر آوایی قرار دارند ، به عنوان نمونه  مورد مطالعه تطبیقی قرار می دهیم. 

.

همخوانی - پردیوری / یک جمله موسیقایی/مانند :

       حق داود گیان داود

     هو هویا رهبر داود ضامن دار

                                                             

همخوانی - غیر پردیوری /دو جمله موسیقایی/مانند :                  

هانا فریاد رس داود پی بی کسان یا داود

آقا یارداود سن سن یار داود

                                                             

تکخوانی - غیر پردیوری /پنج جمله موسیقایی /مانند :

شیخ امیری پیشروی

شیخ امیری گورانی

شیخ امیری دلفانی

                    

                 مجددا ًلازم به یاد آوری است که؛ کلام خوان در چیدمان کلام ها در طول اجرا از بستر آوایی پیروی نمی کند و بستر آوایی نقش تعیین کننده ای ندارد، لذا به راحتی از یک بستر آوایی به بستر آوایی دیگر گردش می کند، چرا که دور لحنی (به مفهوم مقام) شکل نمی گیرید. آنچه مهم است وزن است.

  • احمد صدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی