فرضیهای بر نحوه آموزش کلامخوانی و تنبورنوازی کرمانشاه
- دوشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۲۶ ق.ظ
- ۰ نظر
بر اساس مطالعات و تحقیقات میدانی انجام شده بر روی موسیقی تنبورنوازی حوزه گوران به طور خاص "روستای گهواره" تاکنون چنین به نظر میرسد که چیدمان کلام ها (مقامات) در مجالس ذکرو نیاز تنبور نوازی اهل حق ، نه براساس مد و بستر آوایی بلکه بر اساس وزن و تندای اجرای (تمپو) کلام -که به آن چپ زدن میگویند- و تبدیل چپها (وزن خواندن کلام) به هم به گونه ای که تمپو اجرایی تند شونده باشد، بستگی تام و تمام دارد .
به نظر میرسد کلامخوان که تنبورنواز نیز هست، مبتنی بر این امر (نحوه چپ زدن) با حذف و اضافه نمودن کلامی مدت زمان اجرا را طولانی یا کوتاه میکند و به صورت بداهه به اجرای موسیقی میپردازد.
چنین به نظر می رسد بتوان مبتنی بر این اصل الحان کلام ها را آموزش داد. برای درک بیشتر به تصویر توجه کنید.
- ۹۴/۰۶/۲۳