پژوهش‌های احمد صدری در موسیقی ایرانی

فرضیه‌ای بر نحوه آموزش کلام‌خوانی و تنبورنوازی کرمانشاه

بر اساس مطالعات و تحقیقات میدانی انجام شده بر روی موسیقی تنبورنوازی حوزه گوران به طور خاص "روستای  گهواره"  تاکنون چنین به نظر می‌رسد که چیدمان کلام ها (مقامات) در مجالس ذکرو نیاز تنبور نوازی اهل حق ، نه براساس مد و بستر آوایی بلکه  بر اساس وزن و تندای اجرای (تمپو) کلام -که به آن چپ زدن می‌گویند- و تبدیل چپ‌ها (وزن خواندن کلام) به هم به گونه ای که تمپو اجرایی تند شونده باشد، بستگی  تام و تمام دارد .
به نظر می‌رسد کلام‌خوان که تنبورنواز نیز هست، مبتنی بر این امر (نحوه چپ زدن) با حذف و اضافه نمودن کلامی مدت زمان اجرا را طولانی یا کوتاه می‌کند و به صورت بداهه به اجرای موسیقی می‌پردازد.

چنین به نظر می رسد بتوان مبتنی بر این اصل الحان کلام ها را آموزش داد. برای درک بیشتر به تصویر توجه کنید.

  • احمد صدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی