پژوهش‌های احمد صدری در موسیقی ایرانی

نحوه  ردیف نوازی  ( چیدمان )کلام های تنبور اهل حق

 

نحوه  ردیف نوازی  ( چیدمان )کلام های تنبور اهل حق

چیدمان کلام ها (مقامات) در مجالس ذکرو نیاز تنبور نوازی اهل حق ، نه براساس مد و بستر آوایی بلکه  بر اساس وزن و تندای اجرای (تمپو) کلام -که به آن چپ زدن می‌گویند- و تبدیل چپ‌ها (وزن خواندن کلام) به هم به گونه ای که تمپو اجرایی تند شونده باشد، بستگی  تام و تمام دارد.

کلام‌خوان که تنبورنواز نیز هست، مبتنی بر این امر (نحوه چپ زدن) با حذف و اضافه نمودن کلامی با توجه به وزن کلام  مدت زمان اجرا را طولانی یا کوتاه می‌کند و به صورت بداهه با توجه به نوع و مجلس نیاز و ذکر  به اجرای موسیقی می‌پردازد.

کلام ها  را دریک دسته بندی کلی می توان به سه شش  دسته  به شرح زیر تقسیم  بندی نمود .

بدیهی است که این تقسیم بندی مطلق نبوده و می توان کلام ها را در چهار دسته نیز طبقه بندی نمود .

در جدول زیر برخی از کلام ها با توجه به وزن تقسیم بندی شده است .

وزن

آزاد

فراخ

نیمه فراخ

نیمه سبک

سبک

تند

آزاد

نام کلام

تک چر (تکخوان ) *پیشروی

 

 *پیشروی شیخ امیری

 

 

همخوانی / تک چر *رژیان دالاهو

 

*یار دیده و کانی  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همخوانی

*چل تن

 

 

همخوانی

 *هی دیار دیار

 

 

*آقا فریاد رس داود /

 همخوانی *سلطان دینه یاعلی

* حق یار داود

 

*یا داود سن سن یار

*حقن حقن آی حقن

مولام حقن شام حقن

همخوانی

*علی علی علی علی

مولام علی علی علی /

 

تک چر

*پیشروی

 

 

*مورکلام

 

  • احمد صدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی