نحوه ردیف نوازی ( چیدمان )کلام های تنبور اهل حق
- شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۰۹ ب.ظ
- ۰ نظر
نحوه ردیف نوازی ( چیدمان )کلام های تنبور اهل حق
چیدمان کلام ها (مقامات) در مجالس ذکرو نیاز تنبور نوازی اهل حق ، نه براساس مد و بستر آوایی بلکه بر اساس وزن و تندای اجرای (تمپو) کلام -که به آن چپ زدن میگویند- و تبدیل چپها (وزن خواندن کلام) به هم به گونه ای که تمپو اجرایی تند شونده باشد، بستگی تام و تمام دارد.
کلامخوان که تنبورنواز نیز هست، مبتنی بر این امر (نحوه چپ زدن) با حذف و اضافه نمودن کلامی با توجه به وزن کلام مدت زمان اجرا را طولانی یا کوتاه میکند و به صورت بداهه با توجه به نوع و مجلس نیاز و ذکر به اجرای موسیقی میپردازد.
کلام ها را دریک دسته بندی کلی می توان به سه شش دسته به شرح زیر تقسیم بندی نمود .
بدیهی است که این تقسیم بندی مطلق نبوده و می توان کلام ها را در چهار دسته نیز طبقه بندی نمود .
در جدول زیر برخی از کلام ها با توجه به وزن تقسیم بندی شده است .
وزن |
آزاد |
فراخ |
نیمه فراخ |
نیمه سبک |
سبک |
تند |
آزاد |
نام کلام |
تک چر (تکخوان ) *پیشروی
*پیشروی شیخ امیری
|
همخوانی / تک چر *رژیان دالاهو
*یار دیده و کانی
|
همخوانی *چل تن
|
همخوانی *هی دیار دیار
*آقا فریاد رس داود / |
همخوانی *سلطان دینه یاعلی * حق یار داود
*یا داود سن سن یار *حقن حقن آی حقن مولام حقن شام حقن |
همخوانی *علی علی علی علی مولام علی علی علی /
|
تک چر *پیشروی
*مورکلام |
- ۹۴/۰۷/۱۱